2 Ετής εγγύηση

Οφείλουμε να είμαστε ενημερωμένοι καταναλωτές για να αποφεύγουμε τις παγίδες των εταιρειών. Με τον τρόπο αυτόν προστατεύουμε την τσέπη μας και την υγεία μας. Κάποια φορά έχει τύχει σε όλους μας να αγοράσουμε ένα ελαττωματικό προϊόν οικιακής χρήσης (π.χ. απορρυπαντικό, σαμπουάν, κ.λπ.) ή ίσως κάποια ακατάλληλα τρόφιμα. Όσον αφορά τα προϊόντα αυτά, δεν πρέπει να καταλήγουν στα σκουπίδια αμαχητί, έτσι ζημιωνόμαστε και κερδίζουν οι εταιρείες.  Πρέπει λοιπόν να έρθουμε σε επαφή με τη γενική γραμματεία καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης να τους ενημερώσουμε και στη συνέχεια να μιλήσουμε με την εταιρεία που παρήγαγε το προϊόν, για την αντικατάστασή αυτού. 


Οφείλουν να το αντικαταστήσουν με δικά τους έξοδα, αυτό τουλάχιστον προβλέπει η νομοθεσία. Το κατάστημα από το οποίο προμηθευτήκαμε το συγκεκριμένο προϊόν έχει νομική υποχρέωση αντικατάστασης ή επιστροφής των χρημάτων μας.

Όσον αφορά την αγορά εξοπλισμού-συσκευών, (ηλεκτρονικές και ηλεκτρικές) αν εμφανίσουν προβλήματα στη λειτουργία τους, η νομοθεσία προβλέπει διετή εγγύηση καλής λειτουργίας. Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να συμβιβαστούμε με την εγγύηση που μας έχουν δώσει έξι μήνες, ένας έτος, ζητήσουμε την επισκευή τους, με το σχετικό αντίτιμο, μέσα στη διετία από την ημερομηνία αγοράς. Αν η εταιρεία δώσει ένα χρόνο εγγύηση, όπως συνήθως δίνουν, ο Αστικός Κώδικας από το 2002 προβλέπει διετή εγγύηση καλής λειτουργίας για όλες τις συσκευές, χωρίς εξαιρέσεις. Αναγκαστήκαμε να εναρμονιστούμε στο θέμα αυτό με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία. Όταν όμως την επιστρέψουμε στο κατάστημα ή την εταιρεία κατασκευής, θα μας ζητήσουν να την επισκευάσουν μέσα στην εγγύηση ή έξω από αυτήν (1 έτος), βέβαια θα μας ζητήσουν χρήματα… αυτό όμως είναι τελείως παράνομο. Μέσα στη διετία είναι υποχρεωμένοι από το νόμο να την επισκευάσουν δωρεάν ή να την αντικαταστήσουν με άλλη καινούργια. Οι πονηρές αυτές ενέργειες έχουν ως σκοπό το κέρδος των εταιρειών εις βάρος μας. Αν ζητήσουμε την επισκευή χωρίς χρέωση, θα ισχυριστούν ότι δεν καλύπτει η εγγύηση τα ανταλλακτικά, γιατί η ζημιά προκλήθηκε από εμάς… 

Είναι ελάχιστοι οι άνθρωποι στην Ελλάδα που γνωρίζουν τα δικαιώματα μας που προκύπτουν από τη νομοθεσία και συγκεκριμένα από τον Αστικό  Κώδικα. «Ελαττωματικό» θεωρείται ένα προϊόν, όταν δεν έχει τις «συμφωνημένες ιδιότητες». Συμφωνημένες ιδιότητες είναι αυτές που εξασφαλίζουν την καλή λειτουργία του προϊόντος για δυο χρόνια. Είναι αυτές που αναγράφονται στο ταμπελάκι του καταστήματος, είναι επίσης αυτές που διαφημίζονται και αναγράφονται στο εγχειρίδιο που συνοδεύει το προϊόν. Αν, έστω και μία, από αυτές δε λειτουργεί στην εντέλεια, το προϊόν είναι σύμφωνα με το νόμο «ελαττωματικό». Αν αγοράσαμε ένα προϊόν που μέσα στη διετία μας βγήκε ελαττωματικό ή έπαθε ζημιά, έχουμε το δικαίωμα από τη νομοθεσία να το επιστρέψουμε και να αντικατασταθεί με καινούργιο, εκτός αν επιθυμούμε την επισκευή του. Δεν χρειάζεται δικηγόρος για να ασκήσουμε αυτό το δικαίωμα. Στην περίπτωση που βρούμε δυσκολία μιλάμε με τη γενική γραμματεία καταναλωτή. 

Να γνωρίζουμε, ότι το κατάστημα που αγοράσαμε το ελαττωματικό προϊόν είναι υποχρεωμένο στη διετία να το αντικαταστήσει. Είναι υπεύθυνοι να επανορθώσουν. Αυτοί θα αντιδράσουν αρνητικά για να μην έχουν εμπλοκή με επιπλέον έξοδα, μεταφορές κ.λπ. Μη ξεχνάμε ότι αυτή είναι η δουλειά τους και ότι κερδίζουν από εμάς. Την εγγύηση την εκδίδουν οι κατασκευαστές π.χ. Siemens, Sanyo, Cannon, Dell, Hp κλπ. Ίσως κάποιοι πιστεύουν ότι είμαστε υποχρεωμένοι να απευθυνθούμε σε αυτόν, και όχι στο κατάστημα που αγοράσαμε τη συσκευή. Αυτό είναι λάθος! Πρέπει να τους εξηγήσουμε ευγενικά τι λέει ο νόμος. Καλό είναι σε αυτές τις περιπτώσεις να μιλάμε με τα στελέχη των εταιρειών και όχι με τους υπαλλήλους.

Ο Αστικός Κώδικας στα άρθρα 540 και 554 προβλέπει πως ο αγοραστής έχει το δικαίωμα: 
Α. Να απαιτήσει, χωρίς επιβάρυνσή του, τη διόρθωση ή αντικατάσταση του πράγματος με άλλο 
Β. Να μειώσει το τίμημα 
Γ. Να υπαναχωρήσει από την αγορά (σύμβαση).

Με απλά λόγια, πρέπει να απαιτούμε να διορθώσουν τη συσκευή (αν το επιθυμούμε) και μάλιστα χωρίς επιβάρυνση μέσα στη διετία που αναφέραμε πολλάκις.  
Αν η διόρθωση δε λύνει το πρόβλημα, μπορούμε να απαιτήσουμε να μας την αντικαταστήσουν, δηλαδή να μας δώσουν άλλη συσκευή ίδιας μάρκας - ίδιου μοντέλου. Μπορεί να μας πουν ότι δεν υπάρχει άλλη αντίστοιχη, τότε μπορούμε να ασκήσουμε το «δικαίωμα μείωσης του τιμήματος». Αυτό σημαίνει πως είναι υποχρεωμένοι να μας επιστρέψουν ένα τμήμα από τα χρήματα που καταβάλαμε. Αν, όμως, δεν επιθυμούμε να κρατήσουμε την ελαττωματική συσκευή τότε μπορούμε να ασκήσουμε το λεγόμενο «δικαίωμα υπαναχώρησης» επιστρέφουμε τη συσκευή απαιτώντας να μας επιστρέψουν τα χρήματα. Μη μας φαίνονται καθόλου παράξενα αυτά. Εμείς έχουμε άγνοια. Η νομοθεσία είναι σαφέστατη και τα προβλέπει. Πρέπει να εφαρμόζεται προς όφελος μας.

Όλα αυτά πρέπει να γίνουν μέσα στη διετία από την αγορά. Πολλά καταστήματα και μάλιστα μεγάλες εταιρείες, όπως κινητής τηλεφωνίας, μας εκμεταλλεύονται άγρια. Ορίζουν μέσα σε μια βδομάδα ή ίσως μερικές ημέρες να γίνεται η αντικατάσταση. Αυτό είναι ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΑΤΗ εις βάρος μας και δεν πρέπει να ανεχόμαστε τέτοια εκμετάλλευση, έχουμε διετή εγγύηση από το νόμο. Αν προσπαθήσουν  να μας πείσουν για κάτι άλλο, πείτε τους έντονα ότι θα τους καταγγείλετε στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτών του Υπουργείου Ανάπτυξης. Με αυτό και μόνο ίσως δεν επιτευχθεί κάτι ευνοϊκό για εσάς, θα πρέπει παράλληλα να προχωρήσετε και σε καταγγελία στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή. Η δικαίωση έρχεται αμέσως.

Tηλέφωνα για πιθανές καταγγελίες: 
Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (Υπουργείο Ανάπτυξης) 1520 http://www.efpolis.gr/
Ινστιτούτο Προστασίας Καταναλωτή 210 3632443  http://www.inka.gr/?page_id=49
Ένωση Καταναλωτών-Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) 210 3304444  http://www.ekpizo.gr/