Σε κάθε επαγγελματική δραστηριότητα παράγονται προϊόντα, άυλα ή υλικά. Τα προϊόντα που παράγονται κατά την εκπαιδευτική διαδικασία είναι ακριβώς τα ίδια (άυλα ή υλικά). Η μάθηση μπορεί να είναι ένα φυσικό ή κάποιο ψηφιακό τεχνολογικό αποτέλεσμα που έχει δημιουργηθεί από τους μαθητές/σπουδαστές κατά τη διάρκεια μιας διδασκαλίας με ένα διδακτικό ψηφιακό σενάριο (LS).
Η υποστήριξη που παρέχει η μεθοδολογία STEM στην παραγωγή μαθησιακών προϊόντων μετά τη διδασκαλία ή και κατά τη διάρκεια αυτής υπερτερούν σε σχέση με την δασκαλοκεντρική προσέγγιση, τη διάλεξη, κ.λπ. Με την ενοποιημένη και ολοκληρωμένη μεθοδολογία STEM οι μαθητές υποστηρίζονται από ποικιλόμορφα εργαλεία 4 κλάδων ή 5 αν συμπεριληφθεί και η τέχνη (STEAM). Επειδή αυτό που μόλις αναφέρθηκε θέλει τεκμηρίωση, αναφέρουμε ότι η τεκμηρίωση βρίσκεται σε πλειάδα αναρτήσεών μας για την εξαιρετική προσφορά του STEM στη μάθηση. Τα μαθησιακά προϊόντα μπορεί να είναι οποιοδήποτε απτό αποτέλεσμα μιας μαθησιακής δραστηριότητας ακολουθώντας τις οδηγίες του εκπαιδευτικού, μέχρι πολύπλοκες κατασκευές που έχουν προκύψει ως αποτέλεσμα επίλυσης προβλήματος και έρευνας.
Παραδείγματα μαθησιακών προϊόντων είναι: τα σχέδια,
οι εννοιολογικοί χάρτες, πίνακες δεδομένων, ανάπτυξη εφαρμογών σε προγράμματα
υπολογιστών, γραφήματα, επεξεργασία βίντεο, φύλλα εργασίας, παρουσιάσεις Power Point,
κ.ά..
Η πολυπλοκότητα των μαθησιακών προϊόντων
καθορίζεται από ορισμένους παράγοντες όπως ο διαθέσιμος χρόνος, η φύση της
δραστηριότητας (σε εξωτερικούς χώρους, εσωτερικούς χώρους), ο τρόπος υλοποίησης
(διαδικτυακή, στην τάξη, μικτή) και ούτω καθεξής.
Έχουμε αναφέρει πολλές φορές ότι στη λίστα
των δεξιοτήτων που αποκομίζονται από τους μαθητές μέσω της μεθοδολογίας STEM στην
εκπαιδευτική διαδικασία είναι :
Η δημιουργικότητα.
Η δεξιότητα της διερεύνηση. ...
Οι μαθηματικές & φυσικές δεξιότητες.
Η μηχανική-σχεδιαστική σκέψη.
Η κριτική σκέψη. ...
Η συνεργασία
Η αυτενέργεια
Αυτές οι δεξιότητες αναπτύσσονται και
θεωρούνται και αυτές προϊόντα της διδασκαλίας που με καμία άλλη μέθοδο δεν
μπορούν να αναπτυχθούν.
Πολύδωρος
Σταυρόπουλος, Μηχανολόγος Εκπαιδευτικός, MSc STEM in Education (Παιδαγωγικό
Τμήμα ΑΣΠΑΙΤΕ), Επιθεωρητής Ασφάλειας, Υγείας και Ποιοτικού Ελέγχου, Συγγραφέας,
Αmbassador STEM Scientix.