Η διερευνητική μάθηση [Inquiry-Based Science Education (IBSE)] που βασίζεται στην έρευνα είναι ζωτικής σημασίας στη διδασκαλία με μεθοδολογία STEM επειδή οι μαθητές εργάζονται πάνω σε πραγματικές λύσεις, σε προβλήματα, ή ερωτήματα διεξάγοντας έρευνα. (Έχουμε αναφερθεί λεπτομερώς στην ανάρτηση https://sv1ahh1.blogspot.com/2021/04/ibl-vs-ibse.html)
Αμφισβητούν κάθε αρχή που έχουν διδαχθεί και
τη δοκιμάζουν με δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στην τάξη ή στο
εργαστήριο. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούν να επικυρώσουν ή να απορρίψουν τη
θεωρία στην οποία εισήχθησαν, απορρίπτοντας την παθητική γνώση και υποστηρίζοντας
την απτή εφαρμογή της γνώσης.
Η μάθηση
βάσει έργου [Project-based learning (PBL)] είναι μια παιδαγωγική μέθοδος που περιλαμβάνει μια δυναμική
προσέγγιση στην τάξη στην οποία πιστεύεται ότι οι μαθητές αποκτούν μια βαθύτερη
γνώση μέσω της ενεργού εξερεύνησης των πραγματικών προκλήσεων και προβλημάτων.
Η ομάδα των εκπαιδευτικών από την αρχή του σχολικού
έτους εντοπίζει και σχεδιάζει λεπτομερώς τις μαθησιακές ενότητες, που πρέπει να
μελετήσουν οι μαθητές, προκειμένου να ολοκληρώσουν τα έργα που θα τους
ανατεθούν. Στη συνέχεια, όλη η ομάδα εισάγεται σε ένα μάθημα βασισμένο σε
προκλητικές ερωτήσεις για τους μαθητές, και αυτές οι ερωτήσεις είναι σημαντικές
για αυτούς και τους εμπλέκουν με τον καταιγισμό ιδεών, τα στρογγυλά τραπέζια
και άλλα παιχνίδια ρόλων. Στη συνέχεια η εργασία προχωράει με μικροσυνεδρίες,
με επικεφαλής καθηγητές που παρουσιάζουν εν συντομία όλη την ομάδα και τα
θέματα στους μαθητές της. Κάθε τάξη σχεδιάζει και κατασκευάζει ένα τελικό
προϊόν.
Πολύδωρος
Σταυρόπουλος, Μηχανολόγος Εκπαιδευτικός, MSc STEM in Education (Παιδαγωγικό
Τμήμα ΑΣΠΑΙΤΕ), Επιθεωρητής Ασφάλειας, Υγείας και Ποιοτικού Ελέγχου, Συγγραφέας,
Αmbassador STEM Scientix.