Η επερχόμενη μελλοντική πορεία της διδασκαλίας
με μεθοδολογία STEM
στη
χώρα μας διαφαίνεται από την παρούσα ανάρτηση.
Στις 22 Μαρτίου 2023, εκπρόσωποι των Υπουργείων Παιδείας από την Ελλάδα, την Ιταλία, το Λουξεμβούργο, τη Φινλανδία, τη Λιθουανία, τη Ρουμανία και την Πορτογαλία συμμετείχαν στη συνάντηση της ομάδας εργασίας ολοκληρωμένου STEM των Υπουργείων Παιδείας Scientix στο γραφείο του EUN στις Βρυξέλλες. Έχουμε αναφέρει ότι όταν συνυπάρχουν και οι τέσσερις κλάδοι (Science – Technology – Engineering – Mathematics) στη διδασκαλία με προσέγγιση STEM τότε προκύπτει ολοκληρωμένο STEM.
Το έργο SEER θα αναπτύξει ένα σύνολο
οδικών χαρτών για τα ενδιαφερόμενα μέρη της εκπαίδευσης STEM. Οι χάρτες
πορείας θα σκιαγραφήσουν τις διαφορετικές πορείες υποστήριξης των μαθητών στο
STE(A)M σε όλα τα εκπαιδευτικά επίπεδα και θα δείξουν τον τρόπο ενσωμάτωσης της
εκπαίδευσης STE(A)M στην Ευρώπη. Το έργο SEER θα αναπτύξει ένα σύνολο
οδικών χαρτών για τα ενδιαφερόμενα μέρη της εκπαίδευσης STEM. Οι χάρτες
πορείας θα σκιαγραφήσουν τις διαφορετικές πορείες υποστήριξης των μαθητών στο
STE(A)M σε όλα τα εκπαιδευτικά επίπεδα και θα δείξουν τον τρόπο ενσωμάτωσης της
εκπαίδευσης STE(A)M στην Ευρώπη.
Η ομάδα του SEER (STE(A)M EDUCATION EUROPEAN
ROADMAP) πραγματοποίησε συζήτηση με τους εκπροσώπους που περιστράφηκε γύρω
από 2 άξονες:
1. Η αξία της ολοκληρωμένης διδασκαλίας με
μεθοδολογία STEM
2. Οι πρωτοβουλίες και οι πολιτικές που
εφαρμόζουν τα υπουργεία σε εθνικό επίπεδο για την υποστήριξη της εκπαίδευσης με
ολοκληρωμένο STEM. Ο σκοπός της συζήτησης της ομάδας ήταν να κατανοήσει
καλύτερα την τρέχουσα κατάσταση και τις προκλήσεις της ολοκληρωμένης
εκπαίδευσης STEM σε αυτές τις χώρες και να εισαγάγει τον οδικό χάρτη SEER για
τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και να συγκεντρώσει τα σχόλιά τους σχετικά με
αυτήν.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, φάνηκε ότι σε
επίπεδο πολιτικής, όλα τα υπουργεία είχαν μεγάλο ενδιαφέρον για την εκπαίδευση με
ολοκληρωμένο STEM. Οι χώρες που συμμετείχαν συζήτησαν πολυάριθμα καινοτόμα
προγράμματα και πρωτοβουλίες που εφαρμόζονται στα εθνικά τους πλαίσια, όπως
Life Science Clubs, προγράμματα σε Millennium Schools ή συνεργατικά εργαστήρια
σχεδιασμού προγραμμάτων σπουδών που υποστηρίζουν τη διδασκαλία και τη μάθηση
STEM. Επιπλέον, υπάρχει επίσης αυξημένη εστίαση στις δεξιότητες και τις
ικανότητες του 21ου αιώνα που προσφέρονται για την ενσωμάτωση της εκπαίδευσης
STE(A)M στα σχολεία.
Μερικά από τα σημαντικότερα εμπόδια στην εκπαίδευση
με ολοκληρωμένο STEM, σύμφωνα με τους εκπροσώπους, είναι η έλλειψη
προϋπηρεσιακής και ενδοϋπηρεσιακής κατάρτισης των εκπαιδευτικών, η έλλειψη
ενθουσιασμού από τους δασκάλους λόγω των πιέσεων στο πρόγραμμα σπουδών και της
έλλειψης χρόνου, και οι προκλήσεις που προκύπτουν κατά την αξιολόγηση ενός
ολοκληρωμένο προγράμματος σπουδών STEM.
Οι εκπρόσωποι μοιράστηκαν επίσης ότι, ενώ
βλέπουν αξία στην εκπαίδευση STEM, είναι επίσης απαραίτητο να τονιστεί η
εγγενής αξία και τα χαρακτηριστικά των επιμέρους θεμάτων STEM στους μαθητές σε
νεαρή ηλικία.
Σε γενικές γραμμές, η συζήτηση της ομάδας
εστίασης ήταν διορατική και παρείχε στην ομάδα SEER πολύτιμη ανατροφοδότηση και
προοπτικές που θα καθοδηγήσουν τον σχεδιασμό των οδικών χαρτών SEER.