Σε συνεργασία με τον συνάδελφο εκπαιδευτικό κ. Σαράντο Οικονομίδη (Ph.D) σχεδιάσαμε μία εξαιρετική εφαρμογή ολοκληρωμένου STEM. Η εφαρμογή αυτή μπορεί να εκτελεστεί είτε στο μάθημα της Φυσικής, είτε σε μαθήματα ηλεκτρολογικών ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ.
Εκτός των όσων προτείνουμε, το εκπαιδευτικό πεδίο των πυκνωτών προσφέρει πληθώρα υλικού, για να προστεθεί στην εφαρμογή μας.
Η μεγάλη ιδέα είναι ο ηλεκτρισμός.
Η επίλυση προβλήματος είναι πως μπορούμε να κατασκευάσουμε έναν πυκνωτή και από ποιους παράγοντες επηρεάζεται η χωρητικότητά του, επίσης ενδιαφέρον έχει η φόρτιση και εκφόρτιση αυτού.
Χρειάζεται να εντάξουμε Επιστήμη, Τεχνολογία,
Μηχανική και Μαθηματικά για να υπάρχει ολοκληρωμένη προσέγγιση STEM στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Η Επιστήμη
είναι η Φυσική (S), Τεχνολογία είναι η Πληροφορική (T), Μηχανική η κατασκευή του πυκνωτή (E) και
Μαθηματικά (M) διάφοροι υπολογισμοί που
θα κάνουν οι μαθητές. Ο εκπαιδευτικός είναι παρατηρητής όσο οι μαθητές
εργάζονται μόνοι τους ή σε μικρές ομάδες. Αν χρειαστεί, παρεμβαίνει για να μην απομακρυνθούν από τους στόχους του μαθήματος και διευκολύνει αυτούς, αν απαιτηθεί, κάτω από αυτές τις συνθήκες.
Υλικά
που απαιτούνται:
Κόλλα σχεδίασης (ή πλαστικό φύλλο)
Χαρτόνι
Κόλλα για συγκόλληση χαρτιών
Ψαλίδι
Αλουνινόχαρτο (foil)
Πολύμετρο που να διαθέτει καπασιτόμετρο
Κροκοδειλάκια σύνδεσης
Τη μία φορά τα αλουμινόχαρτα είναι και τα δύο προς την επάνω πλευρά
και σχηματίζεται ο πυκνωτής. Την άλλη φορά περιστρέφουμε το ένα χαρτόνι ώστε να
απομακρυνθεί το ένα αλουμινόχαρτο από το άλλο, όσο είναι το πάχος του χαρτονιού.
Στην περίπτωση που βρίσκονται κοντά τα αλουμινόχαρτα μετράμε 0,15nF στην άλλη περίπτωση που απομακρύνονται μετράμε 0,13nF, όπως φαίνεται καθαρά και στις φωτογραφίες. Από αυτό συμπεραίνει ο μαθητής ότι όσο απομακρύνονται οι οπλισμοί μειώνεται η χωρητικότητα.
Έτσι έχουμε εντάξει την φυσική (Επιστήμη – S), Τεχνολογία (πληροφορική - Τ), Μηχανική
(κατασκευή –Ε) και τέλος τα Μαθηματικά.
Αυτή η ανάρτηση δίνει μια ιδιαίτερη παιδαγωγική
προσέγγιση της πρακτικής μάθησης. Ο μαθητής κατασκευάζει, δημιουργεί, ερευνά και
μαθαίνει από την εμπειρία του και το πείραμα. Αυξάνονται οι κομβικές του
δεξιότητες και αισθάνεται την ικανοποίηση μιας επιτυχημένης κατασκευής.
Ιστοσελίδα μετατροπής μονάδων χωρητικότητας: https://www.convertworld.com/el/choritikotita-pyknoti/mikrofarant.html
που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους μαθητές.
Πως θα γινόταν το μάθημα αυτό με τον παραδοσιακό καθιερωμένο τρόπο ;
Καμία σχέση με αυτό που παρουσιάσαμε.
Έχουμε πει ότι θέλει πολύ δουλειά και διάθεση, από τον εκπαιδευτικό, το STEM. Τα διαθέτουμε?
Για τον καλλίτερο σχεδιασμό του μαθήματος θα μπορούσε να αναπτυχθεί και το σχέδιο μαθήματος. Παραθέτουμε τη διεύθυνση ανάρτησής μας που αφορά το σχέδιο μαθήματος:
Πολύδωρος
Σταυρόπουλος, Μηχανολόγος Εκπαιδευτικός, MSc STEM in Education (Παιδαγωγικό
Τμήμα ΑΣΠΑΙΤΕ), Επιθεωρητής Ασφάλειας, Υγείας και Ποιοτικού Ελέγχου, Συγγραφέας,
Αmbassador STEM Scientix.