*** Όλα τα κείμενα των 450 και πλέον αναρτήσεων, αυτού του ιστολογίου, έχουν γραφτεί εξ ολοκλήρου από τον Blogger *** Από την "Αρχική Σελίδα" πιέζοντας στο κάτω μέρος δεξιά "Παλαιότερες Αναρτήσεις" μεταβαίνουμε στην επόμενη 50αδα *** Σύμφωνα με το Google Safe Browsing το ιστολόγιο αυτό είναι ιδιαίτερα ασφαλές. ***

Please Translate to Your Language:

Ποιος διδάσκει το STEM και το STEAM;

Η απάντηση σε αυτό είναι εύκολη: ΟΛΟΙ.

Όλοι σε ένα σχολείο έχουν την ικανότητα να είναι δάσκαλοι STEAM αλλά με τα σημερινά δεδομένα των παρωχημένων και αναχρονιστικών αναλυτικών προγραμμάτων ΟΥΔΕΙΣ δύναται να εφαρμόσει αυτήν την καινοτόμο διδακτική μέθοδο. ΔΕΝ προβλέπεται αυτή η μέθοδος διδασκαλίας να εφαρμόζεται στα σημερινά ελληνικά αναλυτικά προγράμματα.


Θα πρέπει να θεσμοθετηθούν τα προσόντα εκπαιδευτών αλλά και οι προδιαγραφές που μπορεί να γίνεται εκπαίδευση STEM. Είναι εύκολο διαδικτυακά να ανατρέξουμε στη διεθνή κοινότητα όπου έχουν συσταθεί επιτροπές σχεδιασμού και ταξινόμησης επαγγελμάτων STEM.

Όμως σε πράξη του ΙΕΠ (2015) παρατηρούμε την προτροπή για το σχεδιασμό αναλυτικών προγραμμάτων με βάση το STEM:

«Η ένταξη (STEM) προτείνεται από όσους σχεδιάζουν αναλυτικά προγράμματα, τόσο γιατί εξυπηρετεί καλύτερα τη μάθηση μέσα από την ολιστική αντιμετώπιση προβλημάτων, όσο και γιατί γεφυρώνει το χάσμα ανάμεσα στην επιστήμη και τις εφαρμογές της. Ως εκ τούτου ένα πλαίσιο διδασκαλίας των επιστημών αυτών μέσα από ένα μοντέλο ένταξης μπορεί να θεωρηθεί αποτελεσματικότερο για την προετοιμασία των εργαζομένων στο χώρο της τεχνολογίας και της επιστήμης του 21ου αιώνα».  

Η διδασκαλία με προσέγγιση STEAM δεν περιορίζεται μόνο στον δάσκαλο της τέχνης ή μόνο στον δάσκαλο της επιστήμης. Είναι όλοι στο πακέτο να εφαρμόσουν την μεθοδολογία αυτή. 

Αυτό μπορεί να φαίνεται υπερβολικά απλοποιημένο, αλλά ειλικρινά, είναι μια εγγενής ιδιότητα αυτής της προσέγγισης. Προσπαθούμε να εξετάσουμε αυτούς τους τομείς της επιστήμης, της τεχνολογίας, της μηχανικής, των τεχνών και των μαθηματικών παράλληλα και όχι χωριστά- συνδυασμένα και εισερχόμενος ο ένας κλάδος εξέρχεται ο άλλος. Αν καταφέρουμε να εντάξουμε και τους 5 κλάδους, τότε αναφερόμαστε σε ολοκληρωμένο STEAM.   

Περιορίζοντας ή χαρακτηρίζοντας κάποιον ως «Δάσκαλο STEAM», αποκόπτεται η καρδιά αυτής της εκπαιδευτικής ιδέας. Είμαστε όλοι δάσκαλοι STEAM. 

Αυτό μας επιστρέφει στην ιδέα του «δεν είναι δουλειά μου να το διδάξω». Όλοι έχουμε ακούσει ανθρώπους να λένε κάποια εκδοχή αυτού:

«Δεν είναι δουλειά μου να μάθω σε αυτά τα νήπια πως θα  σχεδιάζουν». 

«Δεν είναι δουλειά μου να εξηγώ βασικές μαθηματικές έννοιες σε αυτά τα παιδιά που θα έπρεπε να τις είχαν μάθει». 

ΕΙΝΑΙ η δουλειά σου, είναι η δουλειά μας να κάνουμε το καλλίτερο. Έχουμε κάνει σύμβαση με το δημόσιο που είναι ο εργοδότης μας να πληρωνόμαστε και να προσφέρουμε στο λειτούργημα αυτό το καλλίτερο δυνατόν που μπορούμε. Είμαστε μια κοινότητα και όλοι πρέπει να βοηθάμε ο ένας τον άλλον. Ο blogger για ποιο λόγο προσφέρει τόσες πρωτοποριακές γνώσεις μέσα από αυτό το ιστολόγιο στην εκπαιδευτική κοινότητα? Δεν χρειάζεται η καταξίωση του, ούτε την περιμένει από κανέναν. Αφήνει μια παρακαταθήκη για τους νεώτερους και επόμενους… Ό,τι ωφελεί τους μαθητές, ωφελεί όλους εμάς. 

Έχοντας αυτό κατά νου, αν υπάρχει η ευκαιρία να διδάξετε ένα μάθημα STEAM, εκμεταλλευτείτε το! Κανένας δάσκαλος δεν έχει την αποκλειστική κυριότητα μιας τέτοιας προσέγγισης. Λειτουργούμε ομαδικά σε αυτό το παιχνίδι....

Πολύδωρος Σταυρόπουλος, Μηχανολόγος Εκπαιδευτικός, MSc STEM in Education (Παιδαγωγικό Τμήμα ΑΣΠΑΙΤΕ), Επιθεωρητής Ασφάλειας, Υγείας και Ποιοτικού Ελέγχου, Συγγραφέας, Πρέσβης STEM Scientix.


Διαχειριστής: Πολύδωρος Σταυρόπουλος, Εκπαιδευτικός Μηχανολόγος Μηχανικός, MSc STEM in Education (Παιδαγωγικό Τμήμα ΑΣΠΑΙΤΕ). Πιστοποιημένος: Επιθεωρητής ασφάλειας, υγείας, ποιοτικού ελέγχου και εκπαιδευτής ενηλίκων. Συγγραφέας, μεταφραστής μηχανολογικών βιβλίων.Πρέσβης STEM Scientix.

O Blogger είναι Πρέσβης STEM Scientix

Επισκέψεις από τον Ιούνιο 2017