*** Όλα τα κείμενα των 450 και πλέον αναρτήσεων, αυτού του ιστολογίου, έχουν γραφτεί εξ ολοκλήρου από τον Blogger *** Από την "Αρχική Σελίδα" πιέζοντας στο κάτω μέρος δεξιά "Παλαιότερες Αναρτήσεις" μεταβαίνουμε στην επόμενη 50αδα *** Σύμφωνα με το Google Safe Browsing το ιστολόγιο αυτό είναι ιδιαίτερα ασφαλές. ***

Please Translate to Your Language:

Επίλυση προβλήματος στην διδακτική μεθοδολογία STEM.

Έχουμε αναφέρει πολλές φορές στο παρών ιστολόγιο ότι καθοριστικός παράγοντας για την επιτυχία ενός μαθήματος που θα διδαχθεί με τη μεθοδολογία STEM είναι η ύπαρξη επίλυσης προβλήματος και μιας μεγάλης ιδέας. Στην ανάρτηση αυτή θα προσφέρουμε συμβουλές, από την εμπειρία μας, σχετικά με στρατηγικές που πρέπει να ακολουθηθούν για τη διευκόλυνση των μαθητών στην επίλυσης προβλημάτων κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Στην ανάρτηση μας http://sv1ahh1.blogspot.com έχουμε αναφέρει καλές πρακτικές εφαρμογής στην τάξη για την μεθοδολογία της επίλυσης προβλήματος.


Η επίλυση προβλημάτων είναι το βασικό συστατικό πολλών μαθημάτων που αφορούν τις διάφορες Επιστήμες (π.χ. βιολογία, φυσική κ.α), της Τεχνολογίας (πληροφορική), των Μαθηματικών, και της Μηχανικής (STEM). (Επεξηγήσεις για ορολογίες δίδονται στα ένθετα Link).

Εάν στόχος της τάξης είναι οι μαθητές της να αποκτήσουν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, τότε χρειάζονται πολλές ευκαιρίες για να αναπτύξουν τις απαραίτητες δεξιότητες, ώστε να προσεγγίσουν και να απαντήσουν σε διαφορετικούς τύπους προβλημάτων.  

Η συστηματική επίλυση προβλημάτων στα διάφορα μαθήματα επιτρέπει στους μαθητές να αναπτύξουν αυτοπεποίθηση και κομβικές δεξιότητές, υπό την καθοδήγησή πάντα των εκπαιδευτικών τους. Έτσι προετοιμάζονται να ανταπεξέλθουν στην εργασία τους ως STEM Workers. 

Το ερώτημα που πιθανόν να ταλανίζει τον εκπαιδευτικό πιστεύουμε ότι μπορεί να είναι ποια προβλήματα θα επιλέξει κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Τα προβλήματα που θα επιλεγούν πρέπει να ενισχύσουν περαιτέρω τις κύριες έννοιες της τάξης και να δώσουν την ευκαιρία στις θεωρητικές έννοιες να γίνουν πιο συγκεκριμένες. Ίσως προτιμηθεί να συμπεριληφθούν και μερικά απλούστερα προβλήματα για εξοικονόμηση χρόνου και ενίσχυση της διαφοροποιημένης μάθησης. Η πολυπλοκότητα μερικών από τα προβλήματα στην τάξη αντικατοπτρίζει το επίπεδο δυσκολίας της μελλοντικής τους σταδιοδρομίας ως εργαζόμενοι. Μπορούμε με τη μέθοδο του καταιγισμού των ιδεών με τη συμμετοχή των μαθητών να διαπιστώσουμε ποιες δεξιότητες ή έννοιες τους βρίσκουν σε σύγχυση και να συμπεριλάβουμε ορισμένα προβλήματα που στοχεύουν άμεσα στις ανησυχίες τους.

Μερικές καλές πρακτικές που μπορεί να ακολουθήσει ο εκπαιδευτικός είναι :

Να προσπαθήσει να δώσει στους μαθητές την ευκαιρία να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα, όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο, προκειμένου να έχουν την ευκαιρία να κάνουν δικό τους το πρόβλημα που θα τους επιτρέψει να μάθουν από τα λάθη τους υπό την εμπειρία του εκπαιδευτικού τους. Αν όμως δεν διατίθεται πολύς χρόνος στη διάθεσή τους, ενδέχεται να μην είναι σε θέση να ξεπεράσουν τα προβλήματα με πολλαπλά σταδία επίλυσης, τότε θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στα πιο δύσκολα στάδια.

Ο εκπαιδευτικός  πρέπει να σκέφτεται όπως ο μαθητής για να μπορεί να μπαίνει στη θέση του ώστε να τον βοηθήσει επί της ουσίας.

Αρχίζουμε πάντα κάνοντας κατανοητό το πρόβλημα που πρόκειται να επιλυθεί (π.χ. μπορούμε να γράψουμε τις βασικές μεταβλητές και τις εξισώσεις που θα χρησιμοποιηθούν). Ζητάμε από τους μαθητές να αρχίσουν να επιλύουν το πρόβλημα, είτε ανεξάρτητα είτε σε μικρές ομάδες. Καθώς εργάζονται για την επίλυση  του προβλήματος, περιφερόμαστε ανάμεσα τους για να ακούσουμε τι λένε και τι γράφουν. Εάν κάποιοι μαθητές δεν μπορούν να προχωρήσουν θα ήταν καλό για να μην "στοχοποιηθούν" να συζητήσουμε με ολόκληρη την τάξη για να ξεκαθαρίσει οποιαδήποτε σύγχυση επί του προβλήματος που έχει τεθεί. Αφού οι μαθητές έχουν σημειώσει σχετική πρόοδο ζητάμε από τους μαθητές να μας καθοδηγήσουν για το τι επιπρόσθετο βοήθημα θα γράψουμε στον πίνακα.

Υπάρχει η πρόταση να εργαστούν αρχικά οι μαθητές μόνοι τους ο κάθε ένας και στη συνέχεια σε ομάδες. Με αυτόν τον τρόπο παρακολουθείται η σταδιακή πρόοδός τους και διασφαλίζεται ότι κάθε μαθητής ασχολείται με το πρόβλημα και είναι έτοιμος να συνεισφέρει σε μια συζήτηση στην ομάδα.

Άλλη σκέψη που δεν είναι και η καταλληλότερη, όταν δεν υπάρχει πολύς χρόνος στη διάθεσή μας, να ανατεθούν διαφορετικά προβλήματα προς επίλυση σε μικρές ομάδες μαθητών της τάξης. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι δεν ζητάμε από τους μαθητές να εργάζονται σε ομάδες για απλά προβλήματα που οι περισσότεροι μαθητές θα μπορούσαν να λύσουν σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Αν οι μαθητές εργαστούν επί της ουσίας σε ομάδες για προβλήματα που προκαλούν τη σκέψη με τη δυσκολία τους, θα επωφεληθούν από την ουσιαστική συνεργασία μεταξύ τους. Η συνεργασία μεταξύ των μαθητών στην ομάδα θα τους βοηθήσει να αντιμετωπίσουν προβλήματα που είναι πιο δύσκολα από ότι θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν ο κάθε ένας μόνος του.

Δεν ξεχνάμε ότι στην επίλυση προβλήματος όπως και στη εφαρμογή διδακτικού ψηφιακού σεναρίου ο εκπαιδευτικός είναι παρατηρητής με παροχή ελάχιστης  βοήθειας.

Αν πολλοί μαθητές έχουν την ίδια ερώτηση, για να προχωρήσει η μέθοδος της επίλυσης προβλήματος, τότε συζητάμε με ολόκληρη την τάξη και όχι μεμονωμένα.

Μπορούμε να επιλέξουμε τουλάχιστον τρεις εθελοντές μαθητές που έχουν προχωρήσει λίγο περισσότερο για να δώσουν τροφή για σκέψεις.

Στη συνέχεια ζητάμε από έναν εκπρόσωπο κάθε ομάδας να εξηγήσει το πρόβλημά στην τάξη και την πορεία που ακολούθησε η ομάδα του.

Αν δοθούν λάθος απαντήσεις πρέπει να εντοπιστεί τι πήγε "στραβά". Ρωτάμε αν κάποιος άλλος έχει κάποιες άλλες ιδέες. 

Πάντα διευκρινίζουμε ποια είναι η σωστή απάντηση και δεν αφήνουμε εκκρεμότητες ή αμφιβολίες. Όταν δοθεί η σωστή απάντηση, ακολουθούμε τις γνωστές τεχνικές ελέγχου των απαντήσεων. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στην προετοιμασία των μαθητών να επαληθεύσουν κάποια μελλοντική τους εργασία.

Προσπαθούμε όλοι οι μαθητές να σκέφτονται, να συζητούν και να προσφέρουν ιδέες. Επίσης να υπάρχει αλληλοσεβασμός και όχι επικριτική συμπεριφορά μεταξύ τους.

Θυμόμαστε πάντα ότι μαθαίνουμε από τα λάθη μας.

Πολύδωρος Σταυρόπουλος, Μηχανολόγος Εκπαιδευτικός, MSc STEM in Education (Παιδαγωγικό Τμήμα ΑΣΠΑΙΤΕ), Επιθεωρητής Ασφάλειας, Υγείας και Ποιοτικού Ελέγχου, Συγγραφέας, Αmbassador STEM Scientix.



Διαχειριστής: Πολύδωρος Σταυρόπουλος, Εκπαιδευτικός Μηχανολόγος Μηχανικός, MSc STEM in Education (Παιδαγωγικό Τμήμα ΑΣΠΑΙΤΕ). Πιστοποιημένος: Επιθεωρητής ασφάλειας, υγείας, ποιοτικού ελέγχου και εκπαιδευτής ενηλίκων. Συγγραφέας, μεταφραστής μηχανολογικών βιβλίων.Πρέσβης STEM Scientix.

O Blogger είναι Πρέσβης STEM Scientix

Επισκέψεις από τον Ιούνιο 2017