Η
διδασκαλία των μαθημάτων στη Δευτεροβάθμια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση
συνεχίζει να ακολουθεί τα στερεότυπα των προηγούμενων δεκαετιών. Σχολικά Βιβλία
παρωχημένης τεχνολογίας. Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών δίχως πρόβλεψη
καινοτόμων παρεμβάσεων στην εκπαιδευτική διαδικασία θεωρητικών αλλά και
εργαστηριακών μαθημάτων των διαφόρων ειδικοτήτων. Ακόμη και στις απειροελάχιστες
περιπτώσεις που με πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών ακολουθείται το μοντέλο της STEM
εκπαίδευσης, δεν υπάρχει η τάση να ολοκληρωθούν διδακτικά όλοι οι κλάδοι
αυτής (Science, Technology, Engineering, Mathematics) λόγω έλλειψης
υλικοτεχνικής υποδομής (Ίντερνετ που «σέρνεται», υπολογιστές ξεπερασμένης γενιάς, έλλειψη κατάλληλων λογισμικών και γενικότερα ανυπαρξία αναλωσίμων
και εξοπλισμού).
Έχουμε ξεχάσει, από πότε έχουν να
προκηρυχθούν προμήθειες εργαστηριακού εξοπλισμού! Μάλιστα, τελευταία διαβάσαμε
την μετατροπή κάποιων εργαστηριακών κέντρων σε σχολικά εργαστήρια. Αυτό
σημαίνει απλά ότι πλέον δεν θα υπάρχει Σ.Σ.Κ. εργαστηρίων με αποτέλεσμα να
διακοπεί η χρηματοδότησή τους.
Ένα άλλο σημαντικό σημείο είναι ότι οι
εκπαιδευτικοί δεν έχουν ενημέρωση για τις καινοτομίες και τη συγκεκριμένη
μεθοδολογία στην εκπαίδευση. Δεν υπάρχει επίσης σχετική πρωτοβουλία για
επιμορφώσεις εκπαιδευτικών που διδάσκουν στην Γενική και την Τεχνική
Επαγγελματική Εκπαίδευση.
Την τελευταία δεκαετία, σε διεθνές επίπεδο,
οι τάσεις και οι υλοποιήσεις STEM παρεμβάσεων έχουν ενταχθεί στη διδασκαλία από
την προσχολική ηλικία έως και την ανώτατη εκπαίδευση.
Με την ένταξη της μεθοδολογίας STEM έχει αποδειχθεί ιδίως από τις
Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής ότι έχουν δημιουργηθεί νέες θέσεις εργασίας, αύξηση
της ποιότητας όλων των χαρακτηριστικών του μελλοντικού εργατικού δυναμικού.
Αυτά πλέον είναι δεδομένα από μελέτες, έρευνες αλλά και εκ πραγματικών
στοιχείων. Με αναζήτηση στο διαδίκτυο είναι εύκολος ο εντοπισμός των
αναφερόμενων ερευνών.
Πρέπει η πολιτεία να αφυπνιστεί και να
στηρίξει τη μεθοδολογία STEM
αφού μόνο θετικά στοιχεία διαφαίνεται να παρέχει.
Η αναφορά του ΙΕΠ να ενταχθεί το «STEM» στα αναλυτικά προγράμματα είναι σε
καλό δρόμο. Όμως δεν αρκεί μόνο αυτό. Χρειαζόμαστε σεμινάρια επιμορφώσεις και
υλικοτεχνική υποδομή. Σε πράξη του ΙΕΠ (2015) παρατηρούμε την προτροπή για το σχεδιασμό
αναλυτικών προγραμμάτων με βάση το STEM:
«Η ένταξη (STEM) προτείνεται από όσους
σχεδιάζουν αναλυτικά προγράμματα, τόσο γιατί εξυπηρετεί καλύτερα τη μάθηση μέσα
από την ολιστική αντιμετώπιση προβλημάτων, όσο και γιατί γεφυρώνει το χάσμα
ανάμεσα στην επιστήμη και τις εφαρμογές της. Ως εκ τούτου ένα πλαίσιο
διδασκαλίας των επιστημών αυτών μέσα από ένα μοντέλο ένταξης μπορεί να θεωρηθεί
αποτελεσματικότερο για την προετοιμασία των εργαζομένων στο χώρο της
τεχνολογίας και της επιστήμης του 21ου αιώνα».
Τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργηθεί μια νέα
κινητική με την εμφάνιση καταστημάτων STEM διεθνώς.
Με αναζήτηση στο διαδίκτυο παρατηρούμε ότι ακόμη και μεγάλα Πανεπιστήμια έχουν ιδρύσει
καταστήματα εξοπλισμού STEM.
Αυτό δηλώνει από μόνο του τη διαμόρφωση μια νέας πολιτικής στην εκπαίδευση σε
διεθνές επίπεδο.
Εμείς,
όπως πάντα, θα ανακαλύψουμε τη μεθοδολογία του STEM μετά από πολλά χρόνια και αφού έχει
κατακλύσει τον πλανήτη. Από κοιτίδα πολιτισμού, παιδείας και γνώσης έχουμε καταστεί
ουραγοί.
Ταπεινά
δηλώνουμε ιδιαίτερα ευχαριστημένοι που μας δόθηκε η δυνατότητα να γνωρίσουμε
μέσα από το μοναδικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών της ΑΣΠΑΙΤΕ «STEM στην Εκπαίδευση» την καινοτόμο αυτή προσέγγιση
στην εκπαιδευτική διαδικασία με δασκάλους κατάλληλα καταρτισμένους.
Το ερώτημα
που δημιουργείται είναι αφού πολλοί στην εκπαίδευση έχουμε μάθει για τα πλεονεκτήματα
και την προσφορά αυτής της καινοτόμου διδακτικής μεθόδου γιατί η πολιτεία δεν την αγκαλιάζει με επιμορφώσεις
και άλλες παρεμβάσεις ώστε να γίνουμε αποδέκτες όλων των θετικών αποτελεσμάτων της
εφαρμογής του STEM
στην εκπαίδευση.
Η δημιουργία
ατού του ιστολογίου έχει γίνει για τη διάδοση της δια-επιστημονικής αυτής
μεθοδολογίας αφιλοκερδώς με διάθεση για εξάπλωση της γνώσης.