Θα εισαγάγουμε μια νέα ορολογία στην ελληνική πραγματικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας με μεθοδολογία STEM. Το μοντέλο 5Ε. Τα 5Ε προκύπτουν από τις Αγγλικές λέξεις Engage, Explore, Explain, Elaborate και Evaluate, (σε ελεύθερη μετάφραση: Ενδιαφέρομαι, Εξερευνώ, Εξηγώ, Επεξεργάζομαι, Εκτιμώ).
Αυτές είναι φάσεις μαθήματος τις οποίες οι εκπαιδευτικοί παραδοσιακά χρησιμοποιούν για να διδάσκουν στους μαθητές με καινοτόμες διδακτικές μεθόδους.
Οι μαθητές επεξεργάζονται την κατανόησή
εφαρμόζοντας όσα έχουν μάθει σε νέες καταστάσεις για να εμβαθύνουν τις
δεξιότητές τους. Ποια είναι όμως τα οφέλη από την εφαρμογή του μοντέλου 5E; Επιτρέπει
στους εκπαιδευτικούς να δημιουργήσουν μια μοναδική εμπειρία μάθησης για τους
μαθητές. Οι δάσκαλοι που μπορούν να ενσωματώσουν εκπαιδευτικά μοντέλα στις
τάξεις τους βοηθούν τους μαθητές να οικοδομήσουν μια ισχυρή βάση γνώσης μέσω
της ενεργού συμμετοχής. Το μοντέλο 5Ε διδασκαλίας των φυσικών επιστημών είναι
μια προσέγγιση που βασίζεται στην έρευνα και διαφέρει από τις παραδοσιακές
μεθόδους διδασκαλίας των φυσικών επιστημών. Ποιες είναι αυτές οι διαφορές; Το
κυριότερο είναι ότι με το μοντέλο 5Ε ο μαθητής οδηγεί τη μάθηση και ο δάσκαλος
λειτουργεί ως οδηγός.
Τι είναι το μοντέλο μάθησης 5 Ε στο STEM;
Τα μοντέλα είναι ανθρώπινες εφευρέσεις, που
βασίζονται σε μια ελλιπή κατανόηση του πώς λειτουργεί η φύση». Ένα μοντέλο
είναι μια αναπαράσταση μιας ιδέας, αντικειμένου, γεγονότος, διαδικασίας ή
συστήματος. Τα μοντέλα και η μοντελοποίηση παίζουν κρίσιμο ρόλο στην
επιστημονική πρακτική.
Ποια είναι τα 5 μοντέλα μάθησης;
Η μέθοδος 5 Ε είναι ένα κονστρουκτιβιστικό
μοντέλο μάθησης. Περιλαμβάνει πέντε στάδια: εμπλοκή, εξερεύνηση, εξήγηση,
επέκταση και αξιολόγηση. Κάθε στάδιο της διδασκαλίας περιγράφει λεπτομερώς τις
ιδέες, τις έννοιες και τις δεξιότητες που απαιτούνται για την έρευνα των
μαθητών.
Παρέχει μια προσεκτικά σχεδιασμένη ακολουθία
διδασκαλίας που τοποθετεί τους μαθητές στο επίκεντρο της μάθησης.
Το μοντέλο αναπτύχθηκε από το Συμβούλιο
Προγράμματος Σπουδών της Βιολογικής Επιστήμης των Ηνωμένων Πολιτειών και κάθε
μάθημα χωρίζεται σε πέντε εύκολα απομνημονεύσιμα τμήματα – Engage, Explore,
Explain, Elaborate και Evaluate.
Αυτή η προσέγγιση βασίζεται σε έρευνα που δείχνει ότι οι μαθητές μαθαίνουν πιο εύκολα όταν αυτοί –όχι ο δάσκαλος– είναι εκείνοι που αξιολογούν την υπάρχουσα κατανόησή τους και κάνουν την εργασία που απαιτείται για τη βελτίωση αυτής της κατανόησης. Το μοντέλο εξηγεί την έρευνα που υποστηρίζει με αυτήν την προσέγγιση και δείχνει τι πρέπει να κάνετε και τι όχι σε κάθε στάδιο.
https://ec.europa.eu/ |
Συναφές υλικό στη διεύθυνση: https://knowledgequest.aasl.org/
Πολύδωρος
Σταυρόπουλος, Μηχανολόγος Εκπαιδευτικός, MSc STEM in Education (Παιδαγωγικό
Τμήμα ΑΣΠΑΙΤΕ), Επιθεωρητής Ασφάλειας, Υγείας και Ποιοτικού Ελέγχου, Συγγραφέας,
Αmbassador STEM Scientix.