Η πολιτιστική κληρονομιά είναι «ένας ιδανικός τρόπος να δοθεί νόημα στο μέλλον παρέχοντας καλύτερη κατανόηση του παρελθόντος ».
(Κείμενα που εγκρίθηκαν από την Επιτροπή Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης, 1998, Σύσταση Ro (98) 5, Σελίδα 31).
Είναι αδύνατο να φανταστεί κανείς την εκπαίδευση με προσέγγιση STEM χωρίς πολιτιστική κληρονομιά. Για το λόγο αυτό έχει προστεθεί το C από τη λέξη CULTURE στο λογότυπο.
Η πολιτιστική κληρονομιά είναι μάρτυρας του τι είναι σημαντικό και πολύτιμο για τους ανθρώπους. Το μάθημα εμπλουτίζεται με την τέχνη και τον πολιτισμό μας έτσι αποκτά δύναμη η μαθησιακή εμπειρία και επιτρέπει στους μαθητές να εμβαθύνουν και να δημιουργήσουν συνδέσεις με τη δική τους ζωή. Όταν αναφερόμαστε στην πολιτιστική κληρονομιά εννοούμε ιστορίες για ιστορικά πρόσωπα ή γεγονότα.
Διαβάζουμε
από σεμινάριο του European Schoolnet:
«Μέσα
σε μια τάξη, η πολιτιστική κληρονομιά επιτρέπει τη διαμόρφωση των ιδεών και των
εννοιών ενός μαθήματος, καθιστώντας αυτό πιο προσιτό στους μαθητές. Εάν
μία από τις πιο συνηθισμένες ερωτήσεις που κάνουν οι μαθητές στους δασκάλους
είναι: σε τι χρησιμεύει αυτό; Η απάντηση μπορεί να είναι
δύσκολη. Ωστόσο, παρέχοντας ουσιαστικό πλαίσιο, η πολιτιστική κληρονομιά
μπορεί να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να σχεδιάσουν πιο προσιτά
μαθήματα. Για παράδειγμα, όταν διδάσκετε γεωμετρικές έννοιες, μπορείτε να
δείξετε στους μαθητές μερικές αναγεννησιακές εικόνες και να τους ζητήσετε να
εντοπίσουν αυτές τις έννοιες εκεί. Ομοίως, η χρήση πλακιδίων Art-Deco
μπορεί να βοηθήσει στην εξήγηση της συμμετρίας ή της μετάφρασης. Υπάρχουν
άπειρα παραδείγματα για όλα τα θέματα!»
Έτσι
απλά μπορεί αν γίνει η σύνδεση των Art και Culture πολύ εύκολα.
Τύποι
πολιτιστικών κληρονομιών
Η
πολιτιστική κληρονομιά είναι ένα σύνθετο σύστημα, που συχνά βασίζεται σε αξίες
και συναισθήματα και όχι σε αντικείμενα. Επομένως, μπορεί να χωριστεί σε
περαιτέρω κατηγορίες.
Η
υλική ή φυσική πολιτιστική κληρονομιά περιλαμβάνει αντικείμενα, κτίρια και
έργα τέχνης. Αυτά χωρίζονται περαιτέρω σε κινητή και ακίνητη πολιτιστική
κληρονομιά. Η ακίνητη κληρονομιά αποτελείται από κτίρια και μνημεία, τα
οποία μπορούν να περιέχουν έργα τέχνης, όπως τοιχογραφίες, γλυπτά, βιτρό ή
όργανα. Η κινητή κληρονομιά περιλαμβάνει – μεταξύ άλλων – βιβλία, έγγραφα
και ρούχα.
Η
άυλη πολιτιστική κληρονομιά αποτελείται από μη φυσικές πτυχές του
πολιτισμού, όπως κοινωνικά έθιμα σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο της
ιστορίας, κοινωνικές αξίες, πνευματικές πεποιθήσεις, κ.λπ. Η υλική πολιτιστική
κληρονομιά (φυσικά αντικείμενα) μπορεί πάντα να ερμηνεύεται παράλληλα με την
άυλη πολιτιστική κληρονομιά (πολιτική, φιλοσοφική , κοινωνικές ή πνευματικές
αξίες σε ένα ορισμένο σημείο της ιστορίας). Η άυλη πολιτιστική κληρονομιά
είναι πιο δύσκολο να διατηρηθεί.
Η
ψηφιακή πολιτιστική κληρονομιά μπορεί να οριστεί ως η οποία
περιλαμβάνει «πολιτιστικούς, εκπαιδευτικούς, επιστημονικούς και
διοικητικούς πόρους, καθώς και τεχνικές, νομικές, ιατρικές και άλλα είδη
πληροφοριών που δημιουργούνται ψηφιακά ή μετατρέπονται σε ψηφιακή μορφή από
υπάρχοντες αναλογικούς πόρους» ( The Charter on the Preservation Ψηφιακής Κληρονομιάς της UNESCO ).
Η
φυσική κληρονομιά αποτελεί επίσης σημαντικό μέρος της κληρονομιάς μιας
κοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης της υπαίθρου και του φυσικού περιβάλλοντος ή των
φυσικών αποθεμάτων.
Πολιτιστική κληρονομιά στην εκπαίδευση και τις ΤΠΕ
Μπορείτε
να φανταστείτε ένα μάθημα χωρίς υλικό πολιτιστικής κληρονομιάς; Είναι
σχεδόν αδύνατο να διδαχθεί οποιοδήποτε θέμα χωρίς αυτό.
Επιπλέον,
η πολιτιστική κληρονομιά σε συνδυασμό με τις ΤΠΕ θεωρείται
όλο και περισσότερο από τους δασκάλους και τους εκπαιδευτικούς ως βασικό
εργαλείο των καθημερινών τους δραστηριοτήτων που μπορεί να αξιοποιηθεί
καλύτερα.
Η
Europeana, ως πάροχος ποικίλου και προσβάσιμου ψηφιακού περιεχομένου υψηλής
ποιότητας, και η πρωτοβουλία της στην εκπαίδευση που προσφέρει ελκυστικά
εργαλεία και ευκαιρίες ανάπτυξης ικανοτήτων για επαγγελματίες όπως αυτό το
MOOC, υποστηρίζει το σχέδιο Ψηφιακής Εκπαίδευσης της ΕΕ 2021-2027.
Σύμφωνα
με την ανακοίνωση της Επιτροπής προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο,
την Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή και την Επιτροπή των
Περιφερειών σχετικά με αυτό το θέμα:
«Το
περιεχόμενο της ψηφιακής εκπαίδευσης και η κατάρτιση στις ψηφιακές δεξιότητες –
συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών μεθόδων διδασκαλίας – θα είναι απαραίτητα για
το προσωπικό. Θα επωφεληθούν από την ισχυρότερη υποστήριξη για
διαδικτυακή, προσωπική ή μικτή διδασκαλία, ανάλογα με το πλαίσιο και τις
ανάγκες του εκπαιδευόμενου. Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να έχουν την εξουσία
να υιοθετούν καινοτόμες μεθόδους. [...]. Ένα αξιόπιστο ψηφιακό
εκπαιδευτικό οικοσύστημα απαιτεί περιεχόμενο υψηλής ποιότητας, φιλικά προς
τον χρήστη εργαλεία, υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας και ασφαλείς πλατφόρμες
που διατηρούν το απόρρητο και τηρούν τα ηθικά πρότυπα. Η προσβασιμότητα, η
συμπερίληψη και ο μαθητευόμενος σχεδιασμός είναι ζωτικής σημασίας».
(Βρυξέλλες, COM(2020) 624 τελικό, 2020, σελίδα 11)
Ευχαριστούμε πολύ το Schoolnet που μας χορήγησε ευγενώς τις πληροφορίες από το Europeana MOOC, i.e., Content provided by the Europeana 'Digital Education with Cultural Heritage': Digital Education with Cultural Heritage Rerun | European Schoolnet Academy
Ενδιαφέρον έχει και η ανάρτησή μας :
https://sv1ahh.blogspot.com/2022/02/google-morse-code-is-recognized-as.html
Πολύδωρος
Σταυρόπουλος, Μηχανολόγος Εκπαιδευτικός, MSc STEM in Education (Παιδαγωγικό
Τμήμα ΑΣΠΑΙΤΕ), Επιθεωρητής Ασφάλειας, Υγείας και Ποιοτικού Ελέγχου, Συγγραφέας,
Αmbassador STEM Scientix.