S.T.E.M.A.C. = Science - Technology - Engineering - Mathematics - Art - Culture
S.T.E.A.M. = Science - Technology - Engineering - Art - Mathematics

Mobile Learning

 Με τη φράση «One-to-Web Instead of One-to-One» που χρησιμοποιείται, εκτενώς στην Αμερική το τελευταίο διάστημα, από τους εκπαιδευτικούς, θα ξεκινήσουμε την παράθεση απόψεων για τη χρήση των Mobile συσκευών..
   Έχει καθιερωθεί τα τελευταία χρόνια στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην Ευρώπη να χρησιμοποιούνται μέσα στην τάξη mobile συσκευές. Στις συσκευές αυτές περιλαμβάνονται τα Chrome Books, τα Tablets, τα  κινητά τηλέφωνα, τα net books και τα Laptops. Έχουν εγκατασταθεί σε όλες τις τάξεις ασύρματα δίκτυα (access points) και το ποσό που έχει δαπανηθεί μόνο στην California ξεπερνάει το 1 δις USD για την εγκατάσταση ασύρματων δικτύων WI-FI στους χώρους των σχολείων. Οι mobile αυτές συσκευές χρησιμοποιούνται μέσα και έξω από τις τάξεις για την εφαρμογή της εκπαιδευτικής διαδικασίας. 

Η μεθοδολογία STEM στην εκπαίδευση μπορεί να χρησιμοποιήσει, εκτός των άλλων, σαν εργαλεία τα κινητά τηλέφωνα, για την εφαρμογή του μαθήματος, από τους μαθητές, μέσω applications.
  Έχει αρχίσει δυναμικά η ανάρτηση διδακτικών σεναρίων με εφαρμογές σε κινητές συσκευές με λειτουργικό android. Στις συσκευές αυτές, το Play Store παρέχει πλειάδα applications που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
Για παράδειγμα, αναφέρουμε :
1.   την εφαρμογή MIT AI2 Companion με την οποία μπορεί ο μαθητής να εγκαταστήσει και να «τρέξει» εφαρμογές που αναπτύσσονται από τους εκπαιδευτικούς στην πλατφόρμα του Πανεπιστημίου MIT (Inventor application2). Η εισαγωγή στην πλατφόρμα απαιτεί κωδικούς Google.
2. για να γίνει πιο κατανοητή η ανάγκη χρήσης mobile συσκευών αναφέρουμε τη ρομποτική που ακούγεται τελευταία στις διάφορες δημοσιεύσεις, με εφαρμογή της δυστυχώς, σε ελάχιστο αριθμό σχολείων. Οι κινητές συσκευές μας δίνουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν στην ανάπτυξη και στην εφαρμογή των εργασιών από τους μαθητές.
3. άλλο πάλι παράδειγμα που θα μπορούσε να μας δώσει μια περαιτέρω εικόνα της αναγκαιότητας των mobile συσκευών είναι η βιντεοσκόπηση ενός σώματος με την κάμερα του κινητού και ταυτόχρονα η επεξεργασία του video με Free Application από το Play Store (Vid analysis). Έτσι ο μαθητής προσδιορίζει μόνος του την κίνηση του σώματος και όλα τα χαρακτηριστικά αυτής, από την ανάλυση του video. Ο εκπαιδευτικός δεν συμμετέχει, μόνο καθοδηγεί, στην επίλυση προβλήματος.

Στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση υπάρχουν δύο δυνατότητες:
1. της σύγχρονης εκπαίδευσης που διεκπεραιώνεται με τις σημερινές δυνατότητες των υπολογιστών και των κινητών συσκευών (tablet, κινητά) καθώς επίσης
2. της ασύγχρονης εκπαίδευσης όπου ο μαθητής επιλέγει το πότε και από που θα συμμετάσχει στο μάθημα πάλι από σταθερό υπολογιστή ή κάποια κινητή συσκευή.
Ο εκπαιδευτικός αποθέτει το μάθημα στο ψηφιακό αποθετήριο αλλά και τις εργασίες, ο μαθητής όμως έχει τη δυνατότητα να εργαστεί με φορητή συσκευή βάσει της σύγχρονης τεχνολογίας από οπουδήποτε και οποτεδήποτε. Η κινητή συσκευή βολεύει και εξυπηρετεί θετικά τον σκοπό αυτό.
 Η ένταξη της χρήσης φορητών συσκευών στην εκπαίδευση δίνει στο μαθητή απεριόριστη ελευθερία και διαφορετικότητα από τη συνηθισμένη δασκαλοκεντρική διδασκαλία. Η ένταξη της τεχνολογίας της πληροφορικής και ο ορθός χειρισμός των κινητών γίνεται :
·         ισχυρό εργαλείο μάθησης
·         αναπτυξιακό μέσο της επικοινωνίας μεταξύ της εκπαιδευτικής μικρο-κοινότητας
·         πηγή πληροφόρησης ανά πάσα στιγμή
·         μηχανισμός βελτίωσης του ψηφιακού γραμματισμού
·         διάταξη βελτίωσης των πατροπαράδοτων σχέσεων καθηγητή – μαθητή.


Άρθρο του Μηχανολόγου Εκπαιδευτικού
Πολύδωρου Σταυρόπουλου
MSc STEM στην Εκπαίδευση
(Παιδαγωγικό Τμήμα ΑΣΠΑΙΤΕ