*** Τα free e-books, τα κείμενα, οι εικόνες και οι φωτογραφίες αυτού του ιστολογίου ανήκουν στον Blogger και προστατεύονται από τα πνευματικά δικαιώματα που κατέχει ο ίδιος. ***

Please Translate to Your Language:

Συμβουλές προς δασκάλους για να κάνουν το STEM μέρος της καθημερινότητας στην τάξη

Εάν είσαστε δάσκαλος δεν μπορείτε να παραγνωρίσετε ότι το STEM (συνδυασμός Επιστήμης, Τεχνολογίας, Μηχανικής και Μαθηματικών) είναι μία καινοτόμος διαδικασία που  εφαρμόζεται παγκοσμίως αυτήν την εποχή. Η πρώτη σκέψη πρέπει να είναι πώς μπορεί να καταστεί το STEM μέρος της καθημερινής εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Δεν είναι δύσκολο να ενσωματωθεί στην δική σας τάξη του δημοτικού το STEM ακολουθώντας μερικά εύκολα βήματα. Το παρόν ιστολόγιο έχει πάρα πολλές εφαρμογές, λογισμικά, παραδείγματα, άρθρα για την αντιμετώπιση κάθε δυσκολίας που μπορεί να υπάρξει.

Μη ξεχνάτε ότι απαραίτητες προϋποθέσεις στην εφαρμογή της μεθοδολογίας STEM είναι:

α) η ύπαρξη της επίλυσης προβλήματος από τους μικρούς μαθητές και

β) η μεγάλη ιδέα. 

Κρίνεται ιδιαίτερα χρήσιμο να ενταχθούν στο λεξιλόγιο του δασκάλου οι λέξεις: πείραμα, πρόκληση, σχεδίαση, συνεργασία, επικοινωνία. Αυτό είναι ιδιαίτερα εύκολο να εφαρμοστεί στο μάθημα των φυσικών επιστημών, όπου μπορείτε να αφήσετε τα παιδιά να εξερευνήσουν επιστημονικές ιδέες, με μια μικρή αλλαγή στη σκέψη μπορείτε να το κάνετε και σε άλλα μαθήματα! 

Ξεκινήστε ρίχνοντας μια ματιά στα θέματα που διδάσκετε και μετά αλλάξτε λίγο την εστίαση σας με τον φακό του STEM. Ρωτήστε τον εαυτό σας ποια μαθήματα θα μπορούσαν να παρουσιαστούν ως πρόβλημα ή ερώτηση στα προς διδασκαλία θέματα. Σκεφτείτε τρόπους με τους οποίους θα μπορέσετε να συνδυάσετε κάποια επιστήμη, τα μαθηματικά, την πληροφορική και τη μηχανική γύρω από ένα πρόβλημα που μπορούν να ερευνήσουν και να λύσουν τα παιδιά. Είναι από τη φύση τους περίεργα και λύνουν προβλήματα, επομένως είναι πραγματικά διασκεδαστικό να το αξιοποιήσετε. 

Συμβουλές και στρατηγικές 

1) Υπολογισμοί, Μαθηματικές ιδέες, Κοινωνικότητα και Επιχειρηματικότητα.

Αφήστε τα παιδιά να βρουν ένα αντικείμενο να το κατασκευάσουν και στη συνέχεια να το πουλήσουν μεταξύ τους, χρησιμοποιώντας ψεύτικα χρήματα, δώστε τους χρόνο να αγοράσουν και να πουλήσουν. Έτσι τους τροφοδοτείτε με την εμπειρία αγοράς, πώλησης, ανταλλαγής και συναλλαγών. Οι κοινωνικές σπουδές, τα μαθηματικά και η επιχειρηματικότητα (STEAME) μπορούν να συνδυαστούν και οι μαθητές μπορούν να βιώσουν τη διαφήμιση, την προσφορά, τη ζήτηση, τα κέρδη και τις ζημιές με προσωπικό τρόπο.

Μπορούν να μάθουν να εξηγούν πώς και γιατί τα μαθηματικά έχουν σημασία. Είναι ένας διασκεδαστικός τρόπος γι αυτούς να βιώνουν μαθηματικά και κοινωνικές σπουδές με τρόπο που θα θυμούνται για πάντα. 

Μια άλλη καλή ιδέα θα ήταν να εξασκηθούν στη μέτρηση, όγκου, της μάζας και της επιφανείας, προκαλώντας τους να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν κάποιο στερεό με χαρτόνι. Στο δημοτικό τη δεκαετία του ‘60 ο δάσκαλος, μας είχε αναθέσει την κατασκευή ενός τετραγωνικού μέτρου. Αυτό ήταν ένα ξύλινο πλαίσιο με πηχάκια του ενός μέτρου και στο εσωτερικό υπήρχαν πετονιές κάθετες και οριζόντιες ανά δέκα εκατοστά απόσταση η μία από την άλλη. Έτσι είχε δημιουργηθεί ένα σχήμα σαν σταυρόλεξο που χώριζε το τετραγωνικό μέτρο σε τετραγωνικές παλάμες.  Το θυμόμαστε αν και πέρασαν 50 χρόνια από τότε!!! Σχεδιάσαμε, κατασκευάσαμε, υπολογίσαμε, βέβαια μη ξεχνάτε ότι τότε δεν υπήρχαν υπολογιστές.

Προσοχή, στις αναρτήσεις μας :

http://sv1ahh1.blogspot.com/2022/07/1900-1-stem.html

http://sv1ahh1.blogspot.com/2022/07/11-stem.html

http://sv1ahh1.blogspot.com/2022/07/stem_5.html

παραθέτουμε περισσότερες από 2000 ιδέες για εφαρμογές στην τάξη και μορφοποίηση τους στη μεθοδολογία STEM. Εφαρμογές που προτείνονται από ξένα υπουργεία και πανεπιστήμια προηγμένων χωρών. 

Ζητήστε τους να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν κάποιο στερεό και στη συνέχεια να βρουν την περίμετρο, την επιφάνεια, τον όγκο και τη μάζα. Έτσι θα ξεκαθαρίσουν στο μυαλό τους αυτές τις φυσικές έννοιες. Είναι μάθημα που θα τους συναρπάσει. 

2) Ιδέες τεχνολογίας:

Βασικά με τον όρο αυτόν, στην προσέγγιση STEΜ, αναφερόμαστε στην πληροφορική. Ενσωματώστε την τεχνολογία ζητώντας από τους μικρούς μαθητές να δημιουργήσουν ένα blog. Μπορούν να το κάνουν χρήση των Google docs ώστε άλλα παιδιά να μπορούν να σχολιάσουν και να επεκτείνουν αυτά που έγραψαν. Μπορούν επίσης να κάνουν πράγματα όπως να φτιάξουν ένα iMovie ή μια άλλη δημιουργία. Στην μπλε ετικέτα «Λογισμικά» παρουσιάζουμε πολλά λογισμικά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη μεθοδολογία STEΜ. 

Μπορείτε επίσης να κάνετε εφαρμογή των όσων αναφέρουμε στην ανάρτησή μας:

http://sv1ahh1.blogspot.com/2021/07/stem.html  

για την ένταξη της επιστημολογίας στη διδασκαλία. Τα παιδιά μπορούν να μάθουν πώς οι επιστήμονες και οι μηχανικοί βρίσκουν νέες ιδέες μαθαίνοντας τι έχουν δοκιμάσει οι άλλοι και στη συνέχεια χρησιμοποιώντας τη δημιουργικότητα και τη δοκιμή/λάθος να πετύχουν τους στόχους τους. 

3) Χρησιμοποιήστε υλικά που έχετε ήδη στη διάθεσή σας. Μην εμπλακείτε στην ιδέα ότι πρέπει να ξοδέψετε χρήματα για τα μαθήματα STEM και σας αποτρέπει από την χρήση του. Δεν είμαστε εξωτερικό που τα δολάρια και τα ευρώ πέφτουν βροχή για το STEM. Κάποια στιγμή θα αναγκαστεί η οποιαδήποτε πολιτική ηγεσία να πράξει τα δέοντα…

Εάν δεν πάει το μάθημα όπως το είχατε σχεδιάσει, χρησιμοποιήστε το ως απλή διδασκαλία.

Το STEM έχει να κάνει με τη δοκιμή και το λάθος. Οι μαθητές μαθαίνουν εξίσου πολλά, ίσως και περισσότερα κατά τη διάρκεια των λαθών τους. 

Το ερώτημα που προκύπτει για τα όσα αναφέρουμε στο άρθρο αυτό είναι πότε και σε ποιο σημείο του αναχρονιστικού αναλυτικού προγράμματος μπορούμε να κάνουμε εφαρμογή των όσων καινοτόμων δράσεων προτείνουμε. Κάντε υπομονή ο «καιρός γαρ εγγύς» …

Ίσως έχετε καταλάβει ότι το blog αυτό είναι αρκετά χρόνια μπροστά, αρκεί να σκεφτείτε ότι άρχισε η ανάπτυξή του τον Ιούνιο του 2017 όταν είχε την φαεινή ιδέα ο Blogger να αφιερώνει αφιλοκερδώς χρόνο για να εμπλουτίζει την παρακαταθήκη της μεθοδολογίας STEM προς όφελος της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών της. 

Ήταν η πρώτη ιστοσελίδα στην Ελλάδα που παρουσίαζε τεχνικές και παραδείγματα για το STEM.

Ευχαριστώ πολύ τους συναδέλφους από όλες τις χώρες για τις τόσες χιλιάδες επισκέψεις στο ιστολόγιο μου.

Πολύδωρος Σταυρόπουλος, Μηχανολόγος Εκπαιδευτικός, MSc STEM in Education (Παιδαγωγικό Τμήμα ΑΣΠΑΙΤΕ), Επιθεωρητής Ασφάλειας, Υγείας και Ποιοτικού Ελέγχου, Συγγραφέας, Πρέσβης STEM Scientix.


O Blogger είναι Πρέσβης STEM Scientix

Επισκέψεις από τον Ιούνιο 2017