Η μοναδική πηγή παρότρυνσης για
χρήση του STEM στη χώρα μας είναι αυτό το ιστολόγιο με εκατοντάδες επισκέψεις κάθε εβδομάδα.
Αυτή η κοινοπραξία (SCIENTIX) των 34 Υπουργείων Παιδείας
της Ευρώπης, με έδρα τις Βρυξέλλες, είναι ένας μοχλός καινοτομίας στη
διδασκαλία και τη μάθηση και προωθεί την πανευρωπαϊκή συνεργασία μεταξύ
σχολείων και εκπαιδευτικών.
Στόχος του έργου της κοινοπραξίας SCIENTIX των 34 Υπουργείων
της Ευρωπαϊκής Κοινότητας είναι να προωθήσει και να υποστηρίξει την πανευρωπαϊκή
συνεργασία μεταξύ δασκάλων STEM, ερευνητών εκπαίδευσης, φορέων χάραξης
πολιτικής και άλλων εκπαιδευτικών φορέων για να εμπνεύσει τους μαθητές να
ακολουθήσουν σταδιοδρομία στον τομέα της Επιστήμης, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής
και των Μαθηματικών (STEM).
Παγκοσμίως η εκρηκτική εξάπλωση της μεθοδολογίας
STEM είναι
γεγονός με πρόθεση τη δημιουργία STEM Workers.
Οι
παρακάτω αναφερόμενες πληροφορίες διατίθενται στην Αγγλική γλώσσα στη σελίδα της
πρωτοβουλίας Scientix:
https://www.scientix.eu/projects/project-detail?articleId=1533273
Άρχισε το έργο STEAM4ALL που θα συμβάλλει στην προώθηση του τομέα της
εκπαίδευσης με μεθοδολογία STEAM, επίσης στη διάδοση της
συνειδητοποίησης της σημασίας της ανάπτυξης βασικών δεξιοτήτων στους μαθητές,
εστιάζοντας σε εκείνους με λιγότερες ευκαιρίες.
Το STEAM4ALL στοχεύει να αναπτύξει ένα
διεπιστημονικό πρόγραμμα STEAM για να ενδυναμώσει και να εμπλέξει ενεργά
μαθητές, δασκάλους, διευθυντές σχολείων, σχολικό προσωπικό και σχολικές
κοινότητες να εφαρμόσουν δραστηριότητες STEAM, ρομποτική και ψηφιακά εργαλεία
για την ανάπτυξη σημαντικών δεξιοτήτων του 21ου αιώνα για τους μαθητές.
Οι
ειδικοί στόχοι του έργου είναι να:
ενθαρρύνουμε και να παρακινήσουμε όλους τους
μαθητές με αναπτυξιακά κατάλληλες δραστηριότητες για όλους τους μαθητές ώστε να
ασχοληθούν με τους τομείς του STEAM.
Έτερος στόχος είναι να αναπτυχθεί η ικανότητα των εκπαιδευτικών, των διευθυντών σχολείων και του σχολικού προσωπικού για να οργανώνουν και να εφαρμόζουν δραστηριότητες STEAM στα σχολεία μέσω ψηφιακών (όπως η ρομποτική) και μη ψηφιακών εργαλείων. Επιθυμητή είναι επίσης η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων, της κριτικής σκέψης, της δημιουργικότητας, της επίλυση προβλημάτων, και της αυτοεκτίμησης και συνεργασίας για όλους τους μαθητές.
Το
έργο θα παραδώσει τις ακόλουθες εργασίες:
Μια εργαλειοθήκη
για μαθητές, η οποία θα είναι μια πρακτική εργαλειοθήκη για σχολεία, με πόρους
για εκπαίδευση STEAM, έρευνα, παιδαγωγικό υλικό, δραστηριότητες και Ανοιχτούς
Εκπαιδευτικούς Πόρους.
Μια πλατφόρμα
eLearning και ενότητες συνδυασμένης μάθησης, που θα δώσουν στους
εκπαιδευτικούς πρόσβαση σε ένα μάθημα επαγγελματικής ανάπτυξης.
Ένας Οδηγός
για Εκπαιδευτές που θα αποτελείται από πόρους για την εκπαίδευση STEAM
για καθημερινή πρακτική στα σχολεία, υλικό ανάγνωσης, αναφορές STEAM, καλές
πρακτικές, παιδαγωγικούς πόρους και δραστηριότητες.
Οι μαθητές της πρωτοβάθμιας και
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν ήδη συμμετάσχει σε δραστηριότητες STEAM που
επικεντρώνονται σε διαφορετικούς τομείς (π.χ. ρομποτική, ενέργεια, τέχνες και
επιστήμη). Σύντομα, οι καθηγητές θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στο διαδικτυακό
μάθημα και να αποκτήσουν μια βαθύτερη κατανόηση των πεδίων STEAM.
Τέλος, ο οδηγός θα είναι χρήσιμος για τη
βελτίωση των σχολικών πρακτικών μέσω των διδαγμάτων.
Ενδιαφέρον έχουν οι συνεργάτες του έργου που
αναφέρονται στη συνέχεια. Aπό την Ελλάδα μετέχει μόνο το ιδιωτικό σχολείο Δούκα.
Το συναντάμε τακτικά σε ευρωπαϊκές δράσεις όπως και την ελληνογερμανική αγωγή, συγχαρητήρια...
Στην διεύθυνση https://scientix.ellak.gr/presveftes-scientix-stin-ellada/
παρουσιάζεται ο κατάλογος των πρεσβευτών STEM της SCIENTIX για την Ελλάδα..
Συντονιστής: Πανεπιστήμιο του Χρόνινγκεν (Ολλανδία), https://www.rug.nl/
Συνεργάτες
2ο Δημοτικό
Σχολείο Έγκωμης Κύπρου
Πρόγραμμα: Erasmus+ (πρόγραμμα-erasmus-plus)
Ακρωνύμιο Έργου: STEAM4ALL
Ομάδες-στόχοι: μαθητές δημοτικού, δάσκαλοι
Θέμα: Χημεία, Ενέργεια, Περιβαλλοντικές
Επιστήμες, Τεχνολογία
Έτος έναρξης: 2022
Τέλος έτους: 2024
Url: https://steam4all-project.eu/
Υπεύθυνος επικοινωνίας: Νικολέττα
Παντελά, nicoletta.pantela@cardet.org
Πολύδωρος Σταυρόπουλος, Μηχανολόγος Εκπαιδευτικός,
MSc STEM in Education (Παιδαγωγικό Τμήμα ΑΣΠΑΙΤΕ), Επιθεωρητής Ασφάλειας, Υγείας και Ποιοτικού
Ελέγχου, Συγγραφέας, Πρέσβης STEM Scientix.