*** Τα free e-books, τα κείμενα, οι εικόνες και οι φωτογραφίες αυτού του ιστολογίου ανήκουν στον Blogger και προστατεύονται από τα πνευματικά δικαιώματα που κατέχει ο ίδιος. ***

Please Translate to Your Language:

Τι είναι το STEAM

Το STEAM στην εκπαίδευση είναι μια προσέγγιση στη μάθηση που χρησιμοποιεί την Επιστήμη, την Τεχνολογία, τη Μηχανική, τις Τέχνες και τα Μαθηματικά ως σημεία πρόσβασης για την καθοδήγηση της έρευνας, του διαλόγου και της κριτικής σκέψης των μαθητών.

Είναι  μία μεθοδολογία της εκπαιδευτικής διαδικασία που στοχεύει να προκαλέσει ενδιαφέρον και δια βίου αγάπη για τον συνδυασμό της τέχνης με τις επιστήμες στα παιδιά και μάλιστα από μικρή ηλικία.


Η Επιστήμη, η Τεχνολογία, η Μηχανική, οι Τέχνες και τα Μαθηματικά είναι παρόμοια πεδία σπουδών, καθώς όλα περιλαμβάνουν δημιουργικές διαδικασίες και κανένας σήμερα πλέον στο εξωτερικό δεν χρησιμοποιεί μόνο μία μέθοδο για έρευνα. Η προσέγγιση αυτή της διδασκαλίας (STEAM) θα προετοιμάσει τους μαθητές να γίνουν καινοτόμοι σε έναν συνεχώς εξελισσόμενο τεχνολογικό κόσμο που είναι υψίστης σημασίας, όχι μόνο για το μέλλον των ίδιων των μαθητών αλλά και για το μέλλον της χώρας. Η ανάγκη είναι η παραγωγή STEM Workers. Όλες οι μελέτες και οι έρευνες, μας κατευθύνουν σε αυτήν την πορεία εξέλιξης.

Το STEAM εξουσιοδοτεί τους δασκάλους να χρησιμοποιούν τη μάθηση βάσει έργου που διασχίζει καθέναν από τους πέντε κλάδους του STEAM και προωθεί ένα περιβάλλον μάθησης χωρίς αποκλεισμούς στο οποίο όλοι οι μαθητές μπορούν να συμμετέχουν και να συνεισφέρουν. Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά μοντέλα διδασκαλίας, οι εκπαιδευτικοί που χρησιμοποιούν το πλαίσιο STEAM συνδυάζουν τους κλάδους S, T, E, A, M, αξιοποιώντας τη συνέργεια μεταξύ της διαδικασίας μοντελοποίησης και του περιεχομένου μαθηματικών και φυσικών επιστημών, Μέσω αυτής της ολιστικής προσέγγισης, οι μαθητές μπορούν να ασκήσουν και τις δύο πλευρές του εγκεφάλου τους ταυτόχρονα.

Τι λέει η Έρευνα

Πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι το STEAM είναι μια πολλά υποσχόμενη προσέγγιση που επηρεάζει θετικά τις επιδόσεις των μαθητών και την αποτελεσματικότητα των δασκάλων. Σε μια μελέτη του 2016, οι ερευνητές ερεύνησαν τον αντίκτυπο των μαθημάτων STEAM στη μάθηση των φυσικών επιστημών στις τάξεις  σε δημοτικά σχολεία υψηλής φτώχειας σε μια αστική περιοχή. Τα ευρήματα έδειξαν ότι οι μαθητές που έλαβαν μόλις εννέα ώρες διδασκαλίας STEAM βελτίωσαν τις επιδόσεις τους στην επιστήμη (Brouillette, L., & Graham, N. J.).

Μια άλλη μελέτη του 2014 δείχνει ότι η σύνδεση STEAM και αλφαβητισμού μπορεί να επηρεάσει θετικά τη γνωστική ανάπτυξη, να αυξήσει τις δεξιότητες γραμματισμού και μαθηματικών και να βοηθήσει τους μαθητές να σκεφτούν με νόημα τη δουλειά τους και των συνομηλίκων τους (Cunnington, Marisol, Andrea Kantrowitz, Susanne Harnett και Aline Hill- Ries.).

Σε μια άλλη διεθνή μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Educational Change, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι προβληματισμοί των δασκάλων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αποκάλυψαν ότι η διεπιστημονική μάθηση (STEAM) που διαμορφώνεται με τη συνεργασία δασκάλων, ο διάλογος και η οργάνωση της τάξης προωθούν την κριτική και δημιουργική σκέψη. (Anne Harris και Leon R. de Bruin).

Όταν πρόκειται για την επιτυχή εφαρμογή του STEAM στην τάξη, πρέπει να αναζητήσετε τη μεγάλη ιδέα και την επίλυση προβλήματος; Είναι ένα πράγμα να σχεδιάζεις ένα μάθημα, αλλά είναι εντελώς διαφορετικό να βλέπεις το STEAM στην πράξη.

Η διεθνής έρευνα και μελέτη αποδεικνύουν ότι η  πρακτική του STEAM είναι ένα από τα πιο συναρπαστικά πράγματα για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Το ζητούμενο είναι ότι στην χώρα μας θα αργήσει πάρα πολύ να έρθει, όμως εσείς που διαβάζετε τα άρθρα αυτού του ιστολογίου και ερευνάτε θα είσαστε από τους πρώτους που θα μπορείτε να τα εφαρμόσετε με ευκολία.

Κατά τη διάρκεια των STEAM μαθημάτων, οι μαθητές συμμετέχουν σε ένα εντελώς διαφορετικό επίπεδο και συχνά παράγουν εργασία που είναι πολύ πιο δυναμική. 

Οφέλη της εκμάθησης STEAM

Οι μαθητές που συμμετέχουν στην εκμάθηση STEAM:

  • Σκέφτονται έξω από το παραδοσιακό πλαίσιο της εκπαίδευσης.
  • Αισθάνονται ασφαλείς να εκφράσουν καινοτόμες και δημιουργικές ιδέες.
  • Νιώθουν άνετα κάνοντας πρακτική μάθηση.
  • Αναλαμβάνουν ευθύνες.
  • Συνεργάζονται και επικοινωνούν.
  • Κατανοούν τους τρόπους με τους οποίους συνεργάζονται η επιστήμη, τα μαθηματικά, οι τέχνες και η τεχνολογία.
  • Γίνονται όλο και πιο περίεργοι για τον κόσμο γύρω τους και νιώθουν τη δύναμη να τον αλλάξουν προς το καλύτερο.

Ενδιαφέρον έχει το άρθρο μας: Η διαφορά μεταξύ STEAM και STE(A)M

Πολύδωρος Σταυρόπουλος, Μηχανολόγος Εκπαιδευτικός, MSc STEM in Education (Παιδαγωγικό Τμήμα ΑΣΠΑΙΤΕ), Επιθεωρητής Ασφάλειας, Υγείας και Ποιοτικού Ελέγχου, Συγγραφέας, Πρέσβης STEM Scientix.



O Blogger είναι Πρέσβης STEM Scientix

Επισκέψεις από τον Ιούνιο 2017