Με οδηγό το Mooc: "STEAM_IT, Integrated STEM Teaching for Secondary Schools" θα διευκρινίσουμε τη διαφορά μεταξύ STEAM και STE(A)M. Όλες οι χώρες (ΝΑΙ όλες) έχουν συμπεριλάβει, εδώ και αρκετά χρόνια, τη μεθοδολογία STEM στα προγράμματα σπουδών των βαθμίδων εκπαίδευσης.
Επίσης κάτι φαίνεται να κινείται με το στρατηγικό
σχέδιο της ταλαίπωρης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης: από STEM μετονομάζεται στα ελληνικά Ε.Τ.Μ.Μ. και ευχόμαστε από καρδιάς να μην μείνει μόνο στην αλλαγή ονόματος. (
Από την πολύχρονη εμπειρία μας (37 έτη) προκύπτει, χωρίς αυτό να
είναι στοιχειοθετημένο, ότι ως επί το πλείστον, οι δάσκαλοι και οι εκπαιδευτικοί δεν συνεργάζονται
μεταξύ τους για την εφαρμογή προγραμμάτων σπουδών με καινοτομίες. Κατά
συνέπεια, οι μαθητές ενδέχεται να μην είναι σε θέση να συνδυάσουν και να
συνδέσουν τη γνώση που αποκτήθηκε σε περισσότερα από ένα μάθημα STEM ή άλλα
θέματα. Πρέπει να στοχεύουμε στη συνεργασία για την αντιμετώπιση της εφαρμογής
διδασκαλίας STEM δημιουργώντας και δοκιμάζοντας ένα εννοιολογικό πλαίσιο
αναφοράς για την ολοκληρωμένη εκπαίδευση STEM.
Έχουμε αναφέρει πολλάκις ότι Ολοκληρωμένο STEM είναι
η ύπαρξη και των τεσσάρων κλάδων (Επιστήμης, Τεχνολογίας, Μηχανικής, Μαθηματικών) σε μια ενοποιημένη διδασκαλία.
Η εκπαίδευση STEM αναγνωρίζεται ως προτεραιότητα στην Ευρώπη από τις δημόσιες εκπαιδευτικές αρχές. Το European Schoolnet Academy και η πρωτοβουλία Scientix της Κομισιόν καταβάλουν προσπάθειες προς τον σκοπό της διάδοσης της μεθοδολογίας αυτής.
Ωστόσο, το ενδιαφέρον των μαθητών για την επιδίωξη σπουδών και σταδιοδρομιών που σχετίζονται με το STEM δεν έχει αυξηθεί παρά τις ραγδαίες εξελίξεις στην επιστήμη και την τεχνολογία, αναφερόμαστε δυστυχώς στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες...
Σε μια
προσπάθεια να αντιστραφεί αυτή η τάση και να συμπεριληφθούν και τα μη STEM μαθήματα, ο συνδυασμός και των τεσσάρων κλάδων της
επιστήμης, της τεχνολογίας, της μηχανικής, των μαθηματικών καθώς και των
μαθημάτων μη επιστήμης (το (Α) όπως σε «όλα» από το All) σε μια τάξη, ενότητα ή μάθημα που
βασίζεται σε συνδέσεις μεταξύ των θεμάτων και των προβλημάτων του πραγματικού
κόσμου, οδήγησε στην ιδέα της Ενσωματωμένης
διδασκαλίας STE(A)M. Στην περίπτωση
αυτή το (Α) δεν προέρχεται από τη λέξη Art=Τέχνη αλλά από τη λέξη All. Το (Α) τοποθετούμε σε παρένθεση για να ξεχωρίζει
από το STEAM
που
περιλαμβάνει την τέχνη (Art).
Η ενσωματωμένη διδασκαλία STE(A)M αντανακλά
την προσπάθεια συνδυασμού των τεσσάρων επιστημών της Επιστήμης, της
Τεχνολογίας, της Μηχανικής και των Μαθηματικών με την προσθήκη ενός τουλάχιστον μη επιστημονικού μαθήματος
(π.χ. λογοτεχνία, ιστορία, οικονομικά, μαθήματα γλώσσας κ.λπ.) σε μια ενότητα ή
μάθημα.
Στην Ευρώπη, δεν υπάρχει εκπαιδευτικό
πλαίσιο αναφοράς STE(A)M και το έργο STE(A)M it πρωτοπορεί στη δημιουργία και τη δοκιμή
του 1ου ολοκληρωμένου πλαισίου STE(A)M.
Πιο συγκεκριμένα, ο στόχος είναι να
αναπτυχθεί μεγαλύτερη συνοχή στην εκπαίδευση STE(A)M συλλογικά με τα
Υπουργεία Παιδείας (ΥΠ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τη βιομηχανία και τους εκπαιδευτικούς
STEM (μέσω μιας διαδικασίας συν-κατασκευής) της έννοιας της εκπαίδευσης
STE(A)M.
Αυτό υποστηρίζεται με μια ομάδα εστίασης
εκπαιδευτικών STE(A)M, που ανέπτυξαν διεπιστημονικά καινοτόμα ψηφιακά σενάρια
διδασκαλίας που θα χρησιμοποιηθούν για τη δοκιμή του προτεινόμενου πλαισίου
αναφοράς για την ολοκληρωμένη εκπαίδευση STE(A)M. Επιπλέον, το STE(A)M παρέχει
τη δυνατότητα ανάπτυξης καινοτόμων και δημιουργικών προσεγγίσεων για
διεπιστημονικά εκπαιδευτικά έργα STEM που επιτρέπουν τη διασύνδεση των θεμάτων
STEM και μη STEM μαθημάτων.
Πολύδωρος Σταυρόπουλος, Μηχανολόγος
Εκπαιδευτικός, MSc STEM in Education (Παιδαγωγικό Τμήμα ΑΣΠΑΙΤΕ), Επιθεωρητής
Ασφάλειας, Υγείας και Ποιοτικού Ελέγχου, Συγγραφέας, Αmbassador STEM Scientix.