Στο ΦΕΚ 388 τ. β’/27-1-2023 που δημοσιεύθηκε η Υ.Α. 9950/ΓΔ5 και βρίσκεται στη διεύθυνση:
αναφέρονται
τα πεδία και τα κριτήρια της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών από το σχολικό
σύμβουλο. Τα κριτήρια συνοδεύουν ρουμπρίκες αξιολόγησης με την τεκμηρίωση των
χαρακτηρισμών της διδασκαλίας των εκπαιδευτικών ως “μη ικανοποιητικό”,
“ικανοποιητικό”, “πολύ καλό” και “εξαιρετικό”.
Στις 60 σελίδες της Υπουργικής αυτής απόφασης αναφέρονται πίνακες με τις αξιολογήσεις κάθε σταδίου της διδασκαλίας. Μπορεί ο εκπαιδευτικός να ανατρέξει στην παραπάνω αναφερόμενη Υ.Α. ώστε να είναι πλήρως ενημερωμένος για το πως αξιολογείται το κάθε στάδιο αυτής. Λόγω μεγάλης έκτασης δεν θα αναφερθούμε σε αυτό.
Οι απόψεις που αναφέρονται στη συνέχεια είναι από την εμπειρία και κατά την κρίση του Blogger.
Μια
πολύ καλά οργανωμένη διδασκαλία απαιτεί οπωσδήποτε ένα
καλά σχεδιασμένο Σχέδιο Μαθήματος. Μπορείτε να βρείτε πληροφορίες και να το κατεβάσετε από τη διεύθυνση:
https://sv1ahh1.blogspot.com/2018/03/blog-post.html
Στη
φάση της "προετοιμασίας" που
αναγράφεται πάνω στο σχέδιο μαθήματος γίνεται σύνδεση με τα προηγούμενα που
έχουμε διδάξει, επίσης τι θα εξετάσουμε στο παρόν μάθημα και ποιοι είναι οι
σκοποί μας για την ενότητα αυτήν. Λαμβάνονται υπόψη η προσωπικότητα των
μαθητών, η ψυχολογική κατάσταση από διάφορα γεγονότα που μπορεί να έχουν
προηγηθεί και γίνεται εξοικείωση με τις συνθήκες της τάξης.
Στην "παρουσίαση" προκαλούμε τους
μαθητές να συμμετέχουν με τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις τους. Τα στάδια της είναι:
Περιεχόμενα, διδακτικές μέθοδοι (ποιες έχουν επιλεχθεί για χρήση) και τα
εποπτικά μέσα.
Στη
φάση της "εφαρμογής" οι μαθητές
βιώνουν τους αντικειμενικούς σκοπούς με τη βοήθεια φύλλου εφαρμογής. Πρέπει να εφαρμόσουν
γνώσεις και να ενεργήσουν ώστε να ενισχυθεί ο διαμαθητικός διάλογος και η συνεργασία.
Στη
φάση "έλεγχος" του σχεδίου μαθήματος μπορεί
να είναι η διαμορφωτική αξιολόγηση που ίσως ακολουθήσαμε κατά τη διάρκεια όλης της
διδασκαλίας. Αξιολογείται το έργο του εκπαιδευτικού με εφαρμογή τρόπων εξέτασης
όπως για παράδειγμα με ερωτήσεις για να διαπιστωθεί αν και κατά πόσον έγινε
κατανοητό το μάθημα και αν εκπληρώθηκαν οι σκοποί αυτού που είχαν τεθεί αρχικά.
Ακολουθεί
γρήγορη ευχάριστη συμμετοχική "ανακεφαλαίωση".
Στη
φάση "αξιολόγησης" της διδασκαλίας
μας επί του σχεδίου μαθήματος θυμόμαστε ότι γίνεται ο έλεγχος της μάθησης
με αθροιστική αξιολόγηση (κάποια μορφή ΤΕΣΤ), η αξιολόγηση όμως για την μάθηση γίνεται με διαμορφωτική αξιολόγηση
(συνεχής καθ’ όλη τη διάρκεια του μαθήματος) και στη συνέχεια ακολουθεί η
αυτοαξιολόγηση του μαθητή. Περισσότερα για την διαμορφωτική και αθροιστική αξιολόγηση
του μαθήματος θα βρείτε στη διεύθυνση:
http://sv1ahh1.blogspot.com/2022/03/stem_8.html
Μετά
το πέρας του μαθήματος ακολουθεί ο αναστοχασμός
μόνο με τον αξιολογητή μας για το τι λάθη έγιναν ίσως, τι δεν πήγε καλά και πως
θα βελτιωνόταν η διδασκαλία μας. Στη φάση αυτή δεν χρειάζονται λεονταρισμοί και
παλικαρισμοί δεν πάμε να επιδείξουμε γνώσεις ούτε … να προβληθούμε. Γίνεται συζήτηση για
πιθανή βελτίωση μας.
Ο
αναστοχασμός (μεταγνώση) είναι προς όφελος της συνεργασίας μας με το σχολικό
σύμβουλο που σαφώς είναι πιο ενημερωμένος από εμάς, αφ’ ενός μεν για τον θεσμό και αφ’
ετέρου για τις ρουμπρίκες της Υ.Α. που πρέπει να ακολουθηθούν για να αξιολογηθούμε με
καλό αποτέλεσμα. Αν χρειάζεται ερχόμαστε και σε επαφή μαζί του πριν τη διδασκαλία
αξιολόγησης για να μας δώσει γραπτές πληροφορίες.
Δεν
ξεχνάμε επίσης τα εξ ίσου σημαντικά: συγγραφή φύλλου πληροφοριών ή φύλλου
έργου που δίδεται στους μαθητές και βέβαια το ΤΕΣΤ που θα δώσουμε στο τέλος στους μαθητές το οποίο διορθώνεται
και δίδεται στο επόμενο μάθημα εκτός αν μπορούμε γρήγορα να το ελέγξουμε και να
τους δώσουμε τα αποτελέσματα ώστε να αντιληφθούν το αποτέλεσμα της μάθησης τους επί του θέματος
που διδάχθηκαν.
Κατά την αξιολόγηση των μαθητών επί του
μαθήματος λαμβάνονται υπόψη οι σκοποί
που ετέθησαν.
Οι
αντικειμενικοί ή εκπαιδευτικοί σκοποί στοχεύουν στην αλλαγή συμπεριφοράς και
συγχρόνως θα πρέπει να είναι μετρήσιμοι. Περιλαμβάνουν δε τρία χαρακτηριστικά:
-
Τη συμπεριφορά
που θα παρουσιάσει ο μαθητής στο τέλος του μαθήματος.
-
Τις συνθήκες
κάτω από τις οποίες θα εκδηλωθεί αυτή η συμπεριφορά.
-
Το κριτήριο
ελέγχου της ακρίβειας στην εκτέλεση της εργασίας, δηλαδή το ελάχιστο
αποδεκτό επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων του μαθητή.
Οι
αντικειμενικοί σκοποί κάθε μαθήματος – κάθε ωριαίας ενότητας – μπορεί να είναι πάρα πολλοί.
Στην
αρχή του σχεδίου μαθήματος αναγράφουμε τους αντικειμενικούς σκοπούς επιλέγοντας
το κατάλληλο ρήμα από τον επόμενο πίνακα. Παράδειγμα: α) Οι μαθητές να είναι σε
θέση να ορίζουν το μέτρο. β) Να μετατρέπουν το μέτρο σε υποπολλαπλάσιες
μονάδες.
Για
στόχους που αφορούν
γνώσεις |
Για
στόχους που αφορούν
ικανότητες |
Για
στόχους που αφορούν
στάσεις |
Αναγνωρίζω |
Επιδεικνύω |
Αποδέχομαι |
Διακρίνω |
Κατασκευάζω |
Εκτιμώ |
Ερμηνεύω |
Μετατρέπω |
Απορρίπτω |
Περιγράφω |
Μετρώ |
Αμφισβητώ |
Ορίζω |
Συντάσσω |
Διερωτώμαι |
Απαριθμώ |
Σχεδιάζω |
Ενθαρρύνω |
Επιλέγω |
Υπολογίζω |
Παροτρύνω |
Κατατάσσω |
Διορθώνω |
Προτιμώ |
Συγκρίνω |
Ελέγχω |
Υιοθετώ |
Συσχετίζω |
Επαληθεύω |
Υποκινώ |
Προσδιορίζω |
Επιλύω |
Υποστηρίζω |
Εφαρμόζω |
||
Χρησιμοποιώ |
||
Αναπτύσσω |
Ζητήσαμε βοήθεια από το https://chatgpt.com/ για σχέδιο μαθήματος σε μάθημα STEM και οι πληροφορίες που μας έδωσε ήταν εντυπωσιακές.